Google Analytics 4 is de vervanger voor Google Universal Analytics. Dit is het analytische dataprogramma van Google. Hier kun je zien hoe je website presteert aan de hand van allerlei data zoals websiteverkeer, doorklikratio en de best presterende pagina’s. Maar wat is het verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4? En wat moet je met Google Analytics 4 voor jouw website?
Waarom Google Analytics 4?
Misschien stel je jezelf de vraag: “Waarom Google Analytics 4?”. De voornaamste reden is de onzekerheid rondom online veiligheid en dataverzameling. De verwachting is dat in de nabije toekomst third party cookies verboden worden, of nog maar voor zeer korte tijd mogen worden bewaard. Dit zou funest zijn voor Google en de gehele online marketing sector, dus moet er een alternatief komen. Google Analytics is dit alternatief.
Een andere verandering is dat GA4 niet alleen analytische gegevens deelt van je website, maar ook van je app. Bovendien wordt het voor de gebruiker eenvoudiger om data overzichtelijk te krijgen doordat je zelf handige dashboards kunt instellen. Zo zie je de informatie die voor jou relevant is in één oogopslag, in plaats van zoeken in het programma.
Hoe kun jij Google Analytics 4 gebruiken?
Je kunt Google Analytics 4 gebruiken om te tracken hoeveel gebruikers je website bezoeken en hoe het gedrag op de website is. Heb je geen website? Dan kun je een website laten maken. Zoek een geschikte partij bij jou in de buurt door bijvoorbeeld te googlen naar “website laten maken Drachten”.
Gebruik Google Analytics 4 door dashboards op te zetten en op basis hiervan de data in te zien die relevant zijn voor jouw website. Zorg dat je Analytics koppelt door het stuk code op te nemen in de headercode van een statisch element of koppel deze via Google Tag Manager.