Als je bekend bent in de marketingwereld, dan heb je vast ook wel eens gehoord van de term B2B marketing. Wellicht heb je dan ook wel eens de term B2C marketing gehoord. Als het gaat om marketing, dan wordt er altijd één van deze vormen van marketing gehanteerd. Als je benieuwd bent naar de verschillen tussen B2B en B2C marketing, en als je wil weten hoe B2B marketing nou precies werkt, lees dan snel verder. In dit artikel wordt alles voor je uitgelegd.
Het verschil tussen B2B en B2C marketing
Als het gaat om marketing, worden er twee strategieën gebruikt. B2B, oftewel business to business, gaat dus om het verkopen van bedrijf aan bedrijf. Bij B2C gaat het om business to customer, en verkoop je als bedrijf aan een consument. In principe is het dus best een duidelijk aan te wijzen verschil.
De twee marketing strategieën sluiten elkaar niet uit. Een bedrijf kan zowel gebruik maken van B2B als B2C.
Hoe werkt B2B marketing dan?
Bij B2B marketing verkoopt een bedrijf dus diensten of producten aan een ander bedrijf. Neem als voorbeeld een autofabrikant. Zij verkopen hun auto’s niet direct aan de consument, maar eerst aan een autodealer of garage die vervolgens wel de auto’s verkoopt aan de consument.
Het fijne aan B2B marketing is dat je als bedrijf veel makkelijker een overzicht hebt van doelgroep. Er zijn natuurlijk minder bedrijven die relevant zijn voor jou als bedrijf dan consumenten. Enerzijds is het positief dat je gerichter kunt marketeren, maar anderzijds kan het lastig zijn als je doelgroep wel erg klein wordt. Daarnaast hebben de twee bedrijven een veel nauwere samenwerking en fijner contact. Koopt een consument een product bij een bedrijf, dan is er doorgaans weinig tot geen contact tussen het bedrijf en de koper. Bij een marketing B2B strategie heb je echter nauwer contact en werk je vaak ook voor een langere tijd samen, wat uiteindelijk leidt naar een sterke band en groot vertrouwen naar elkaar toe. Natuurlijk kan dit bij B2C ook het geval zijn, bij grotere en ingewikkeldere aankopen, maar bij een B2B is dit toch vaker het geval.
Wat past bij jou als bedrijf?
Waar jij je op moet focussen als bedrijf is echt afhankelijk van hoe jij op de markt wil staan en waar je je op wilt richten. Een bedrijf dat zich richt op consumenten staat logischerwijs heel anders op de markt dan een bedrijf dat zich richt op andere bedrijven. Bepaal dit voor jezelf en zorg dat je jouw marketing strategieën aanpast op wat op jouw bedrijf toepasselijk is.