Wil je campagne voeren voor je bedrijf of organisatie? Door een goede voorbereiding en goed opgesteld plan zorg je ervoor dat je campagne succesvol wordt. In dit artikel lees je tips.

Onderzoek je doelgroep

Eerst is het belangrijk om goed onderzoek te doen naar je doelgroep. Daarvoor bepaal je welke doelgroep je wilt aanspreken. Hoe specifieker jouw doelgroep is hoe beter. Zo kan je namelijk beter je doelgroep aanspreken. Als je doelgroep erg breed is moet je erg algemeen communiceren. Hierdoor voelen mensen zich niet goed aangesproken. Daarna onderzoek je onder andere wat je doelgroep doet en waar je doelgroep naar streeft. 

Vormgeving van communicatiemiddelen

Als je een écht goede campagne wilt opzetten huur je professionals in die de communicatiemiddelen voor je ontwikkelen. Hiervoor moet je hen goed informeren over de doelgroep, de richtlijnen en de te gebruiken huisstijl. Je doelgroep moet zich aangesproken voelen door je communicatiemiddelen en je bedrijf of organisatie moet herkenbaar zijn. Blijf nauw samenwerken met de professional, zodat er snel en efficiënt communicatiemiddelen kunnen worden aangeleverd. 

Zorg dat je een goede website hebt

Je communicatiemiddelen verwijzen naar een ander platform waar meer informatie te vinden is over je bedrijf of organisatie. Dit kan een sociale media kanaal zijn, maar het is ook verstandig om een website in te zetten. Op een website kan je namelijk veel meer informatie kwijt. Heb je nog geen website of is je website toe aan een nieuwe look? Laat dan je website maken door Dynamicweb via www.dynamicweb.nl. Dynamicweb kan je ook helpen met andere zaken zoals E-commerce, Product Information Management (PIM) en Digital Marketing. Ook als je website nog actueel is moet je wel aanpassingen doen. Je website moet namelijk goed in lijn zijn met je campagne. 

Gebruik van sociale media kanalen

Maak alleen gebruik van sociale media kanalen waar jouw doelgroep actief is. Waar voorheen TikTok vooral een app was voor kinderen, zijn nu steeds meer volwassenen actief op TikTok. Onderzoek dit daarom goed. Per sociale media kanaal zet je andere soort communicatiemiddelen in. Zo gebruik je voor Instagram vooral beeldmateriaal en voor TikTok video’s. Ook de manier van schrijven is per sociale media kanaal anders. Een copywriter, tekstschrijver of social media manager kan je hierbij helpen.

Kijk ook eens naar andere campagnes en vraag tips aan mensen, die eerder een campagne hebben gevoerd. Hier kan je veel van leren. Zo kan je voorkomen veel voorkomende fouten te maken en leren van de successen van anderen.