Stickermarketing bestaat al veel langer dan je denkt. Gevestigde en inmiddels bekende merken gebruiken ze graag om de naamsbekendheid van een merk op te bouwen – labels en stickers zijn zelfs gebruikt om politici te helpen verkozen te worden. Ondanks dat ze lang meegaan en lage kosten met zich meebrengen, hebben stickers gewoon niet de aandacht gekregen die ze verdienen door marketeers en bedrijven in de 21e eeuw.
Met dat in gedachten zijn hier belangrijke redenen waarom bedrijven deze krachtige en plakkerige marketingtool niet zouden moeten negeren:
Tegenwoordig zijn stickers niet meer alleen voor je autobumper. Voorbij zijn de dagen van rechthoekige stickers die onaangenaam groot en wit waren; deze zijn vervangen door promotionele stickers die verkrijgbaar zijn in allerlei vormen, maten, materialen en kleuren. Stickers worden nu gebruikt voor ramen, waterflessen, laptops, apparatuur, borden, telefoons en op kleding.
Retro vorm van sociale media
Stickers voor promotionele doeleinden zijn fysieke, offline vormen van social media. Tegenwoordig gebruiken mensen internet om te liken, vast te pinnen en te taggen om zo hun stem te laten horen, maar stickers deden dit al lang voordat er een internetverbinding was. Dienovereenkomstig ontworpen en gedistribueerd, genereren stickers tegen lage kosten bekendheid en hebben ook de kracht van mond-tot-mondreclame.
Mond-tot-mondreclame dominantie
Als je denkt dat offline marketing niet zo effectief is als sociale media in vergelijking met mond-tot-mondreclame, dan heb je het mis. Studies hebben aangetoond dat 90% van de mensen een aanbeveling van mond-tot-mondreclame van mensen die ze echt kennen, eerder vertrouwt dan aanbevelingen via internet. Stickers worden gebruikt om offline gesprekken aan te moedigen en te versterken, maar worden vaak over het hoofd gezien door veel kleine tot middelgrote bedrijven.
Complementeer en verbeter andere marketinginspanningen
Naast branding en inspanningen om de zichtbaarheid van een merk te vergroten, kunnen stickers ook op andere manieren worden gebruikt om marketingcampagnes te verbeteren en te versterken. Gratis stickers kunnen worden ingewisseld voor e-mailadressen, terwijl meningen en gesprekken fans kunnen aanmoedigen om online sociale media te gebruiken.
Stickers die voor promotionele doeleinden worden gebruikt, zijn niet altijd een weggeefartikel – ze zijn een manier om producten, verpakkingen, bewegwijzering en apparatuur te markeren, allemaal tegen lage kosten. Klanten die jouw boodschap en merk verspreiden kun je helaas niet beantwoorden, maar je kunt het natuurlijk zelf doen, waar mogelijk op smaakvolle en effectieve wijze.
Samenvattend, bij marketing draait alles om relaties en communicatie – wat maakt jouw produkt uniek en waardevol voor de mensen die er baat bij hebben en meer dan bereid zijn om jouw merk te ondersteunen.
Stickers kunnen op zoveel manieren worden gebruikt om die band te versterken. Dat is zo’n beetje wat stickermarketing is: gebruik maken van een van de goedkoopste marketing met de hoogste exposure die vandaag beschikbaar is. Als je interesse hebt in stickers voor marketing doeleinden voor jouw product, maar ook voor thuisgebruik, kijk dan bij ikastetiket.nl.